Ta deg en kake Sylvia Brustad!

P NRK's nettsider kan man lese at fra neste r skal tobakk, sigaretter og snus gjmmes under disken. Ute av syn, ute av sinn! Det no en gang bare drittpreik. Hvis det slik pengene forvaltes her i landet, det faen meg ikkje rart at malingen skaller av p veggene p sykehusene der folk ligger for bli friske. Det heller ikkje rart at sykehus-kene vokser for dem som ikkje har rd til kjpe behandling av "kommerse" institusjoner.

Ka med det mest kende problemet i dagens samfunn, fedme? Det hjelper s lite at det slutt p kakeservering p tinget for skattebetalernes penger. Skal 4-5 reoler med sjokolade og chips, et par frysedisker med is og nringsfattig pizza og selvflgelig en reol med brus og saft som ikkje sukkerfri under disken ogs? Disse ubnnhrlig plassert for at unge og voksne skal mtte g forbi for komme til "ordentlig" mat. Hvis Sylvia Brustad ser ryk og snus hele tiden i dagligvarebutikker, s det tydeligvis nokke galt med synet. Og s vidt s eg vet det faktisk bevist at synet pvirkes negativt av flgene ved overdrevet sukker-inntak.

Ka med all reklamen for brus, sjokolade, is, salte og sure drops og andre varer som lite matnyttige men rike p sukker og fett og av den grunn helseskadelig? Ikkje det bedre ta et lite tak der? Barn og unge det tross alt ulovlig rette reklame mot. Sprsmlet blir da: Kem det som ikkje retter reklame mot barn og unge? MacDonalds og Burger King? Til og med statseide bedrifter retter sin reklame mot de sarte sjelene fordi de vet at der det lettest pvirke og reklamen gir strst uttelling.

Og s alkohol d! En reol med l og brennevin for de som bare 18 og enda ikkje kan kjpe p polet. Ja, du leste rett! Ferdig miksede drinker med brennevin selges faktisk til de under 20 r p Rema 1000, Rimi osv. Hjelper lite at det utblandet. Det bare skjuler den faktiske brennevins-smaken. Man trenger bare ta et par ekstra for f samme virkning som om man hadde kjpt det p polet. Under disken med det!

S vi komt til polet (med stor p)!

Vinmonopolet er en moderne butikkjede som legger vekt p service, samfunnsansvar, godt vareutvalg og kostnadseffektivitet. Visjonen er kvalitet og ansvar i ...(sakset fra Google-sk p vinmonopolet as)

Der har de tydeligvis tatt et skritt i feil retning. Selvbetjent med alle varer plassert i sjarmerende hyde for bde barn og voksne. Det hender eg gr inn der, men vanligvis ikkje! Eg kommer alltid ut med en flaske vin mer enn eg i utgangspunktet hadde tenkt. Fr, i "gamle" dager, var det litt vanskeligere. D mtte vi frst sjekke prislisten hvis vi var s heldig finne en. Etterp mtte vi henvende oss til personalet for f det vi trengte og vedkommende mtte bakom reolene for finne det frem. Det var litt spenning den gangen. Var de tom for Jameson eller... Hvis man etterp flte man hadde glmt nokke, giddet man ikkje stille seg i ken en gang til. I dag kan man faktisk strekke ut armen mens man str i ken og ta en flaske brennevin til. Samtidig som polet ser ut som en stor reklameplakat og alkoholreklame forbudt. Og svidt som eg vet, polet statseid.

Biler og motorsykler tar ikkje bare livet av dem som avhengig og/eller har brukt de gjennom hele livet, men ogs tilfeldig forbipasserende. Likeledes skiller ikkje disse mellom ung og gammel. Statistikkene her forteller heller at jo yngre, jo strre risiko for livsvarig lemlestelse eller dd. Likeledes m det sies at det vanedannende kjre. Det i hvert fall flt f gende/syklende bilister. Og noe srlig sunt kjre det heller ikkje. Samfunnsmessig rammer problemene alle rundt i like stor grad som det rammer de som "avhengig". Trafikken i dag ogs den direkte rsak til at rykerelaterte sykdommer rammer spebarn. Voksne som aldri har rykt i hele sitt liv har "gtt bort" som flge av rykerelaterte sykdommer. Skal man ikkje putte biler og motorsykler under disken ogs? Sammen med lastebiler, gravemaskiner, trailere, traktorer, smaskiner, fly og en romferge kanskje?

Nei Sylvia, du kommer ikkje til bli gjenvalgt. Dine fedmeproblemer har visst blokkert for blodomlpet til den tenkende delen av hjernen din. Rote rundt med fillesaker nr det virkelig trengs et tak mot f.eks. aggressiv markedsfring rettet mot barn og unge. Det faktisk et helseproblem i dag med mten det markedsfres p. Psykologisk "riktig" reklame for f folk til fle seg uvel eller utilstrekkelig hvis man ikkje bruker/spiser produktene det reklameres for. I tillegg fr man giftstoffene i trykksakene som reklamebransjen spyr ut i tusen tonn pr. uke. Om ikkje de gr p helsa laus direkte, s indirekte via Moder Jords kologiske ubalanse. Og s har vi alle helse-institusjonene som gr med "underskudd". Kan man virkelig sette et pristak p ka det skal koste f uheldige arbeidstakere i landet p fote igjen?

For ca. ett r siden fikk eg svar p en direkte henvendelse til departementet etter at eg hadde beskt en venn p en nedsarvet psykiatrisk avdeling ved Haukeland Sykehus. Tilstandene p avdelingen var s elendige at bare et strk med maling hadde gjort susen. Som eg skrev i brevet, det kunne ikkje forventes at psykiatriske pasienter skulle bli friske under slike bedrvelige forhold og eg ville heller ha en vedlikeholdt sykehusvegg enn en ny kilometer med asfallbelagt vei. I svarbrevet ble det skrevet at det var full oppmerksomhet rettet mot dette og at det jobbes konstant med bedre helseforetakenes konomi, men det har visst blitt blokkert av et kakestykke det ogs. Sykehusene har fremdeles ikkje rd til rehabilitere bygningsmassene. Akkurat som skoler og andre offentlige bygg! Norge gr s det suser, mens offentlig bygningsmasse forfaller.

Og Sylvia Brustad synes det viktig bruke penger p plassere vanedannende skadelige substanser under disk. MEN, bare to av de! Har du sluttet ryke Sylvia? Det nemlig de som de mest fanatiske ikke-rykerne! Du herved puttet inn i kategorien "Vetlause Politikere".

Kommentarer:
Postet av: Birgitte Marielle

Du er en syk gammel mann... Stakkars deg.

Du virker smart med tanke p en del av blogginnleggene dine, men du virker jo helt skrudd... Et ganske s vridd syn av virkeligheten tror jeg du har.

Du er gammel og gr, og sitter og slenger dritt til maaange andre jenter (eller bimboer som du kaller de) p deres blogger. Du har uten tvil fritidsproblemer og burde ta deg sammen. Bra at alle har forskjellige meninger og at ikke alle er like, men du er ganske s ekstrem...

Ha en fin pske.

01.04.2007 @ 16:43
URL: http://birgittemarielle.mobilblogg.no
Postet av: FrodeFF

Frisk som en fisk! Og du selv fremstr jo som et godt forbilde for alle andre jenter? Sykelig fiksering p utseende og kropp! Du ikkje akkurat den rette til snakke om skrudd. Vil ikkje de ha deg i blader lenger siden du bruker et blogg-sted der det faktisk "ferdes" mindrerige? Eller M du bare n den store potensielle kundegruppen din?

Nr det kommer til virkeligheten tror eg mange heller enig med meg i at vi lever i en skrudd verden. Og virkeligheten trenger bli gjort noe med. Blant annet en moralsk opprustning.

Det at eg gammel og gr eg faktisk stolt over. For meg betyr det erfaring og kunnskap. Nr du blir p min alder vil du sannsynligvis ikkje vge kalle deg gammel og gr engang. For du skal vel vre evig ung, oppblst med silikon og full i arr etter ansiktsoperasjoner. Og en enda strre sannsynlighet at du allerede no har lagt ned mer penger i ditt utseende, dine klr og din kropp enn ka en fattig arbeider som forer deg med klr og sminke bruker gjennom et helt liv. Det virkelighetsoppfatningen min, ka din? Nr du en gang tar til fornuften kommer du til se at det du holder p med i dag faktisk kommer til bli arr i din sjel.

Til slutt m eg f ppeke at fritidsproblemer har eg ikkje. Det ser ut til at en ganske stor del av "snne som deg" bruker det som et pskudd for slenge dritt eller kanskje dokkar tror at eg vil ta det ille opp. Eller kanskje dokkar ikkje har bedre argumenter eller oppfinnsomhet, for stort sett gr det p kor gammal eg eller at eg gr. Vel, for de som ikkje ser bedre kan eg opplyse at eg stygg som fanden sjl ogs. Nr eg har skrevet ferdig en kommentar eller et innlegg p bloggen, eg forsvidt ferdig med det. Bildene dine vil forflge deg resten av ditt liv. S nr du sitter der og skal forklare dine barn at det ikkje lurt kle av seg foran folk........... eller kanskje du s skrudd at du vil oppfordre ungene dine til det?

02.04.2007 @ 20:10
Postet av: tovelill

du er en patetisk mann.

hvorfor skal du rakke ned p alle som ikke er opptatt av det du er opptatt av? eller har en annen oppfatning av ting enn det du har?

selv om det er riktig for deg, er det kanskje ikke det for alle andre...

det er du som lever i en illusjon, hvor du er s trangsynt at du tror du har rett i alt!

vi drev ikke rakket ned p deg for at du var annerledes enn oss!

skjerp deg litt, og aksepter at folk er forskjellige!

03.04.2007 @ 18:56
Postet av: FrodeFF

For det frste, ka kaller du nedrakkingen du driver p med d?

Og for det andre, har du ikkje egne meninger siden du vi'er deg med alle andre?

Og disse andre som du omtaler, tror du de setter pris p at du uttaler deg p deres vegne?

Du br ogs skjerpe deg og akseptere at folk forskjellige.

04.04.2007 @ 10:02
Postet av: Maria

Dyden her er nok akseptere (og forsvidt ha lov til kritisere) uten virke som et hatefullt og bittert menneske. Og der stryk du med glans.

04.04.2007 @ 15:12
Postet av: Charlotte

H? Den tok jeg ikke du!

14.04.2007 @ 11:38
URL: http://challabe.blogg.no
Postet av: Charlotte

Forresten, du skriver morsomt! ;)

14.04.2007 @ 16:54
URL: http://challabe.blogg.no
Postet av: FrodeFF

Til Charlotte!

Takk!!! Tydeligvis ikkje alle som mener det...

18.04.2007 @ 02:56
Postet av: Vil vre anonym

Ikke s god argumentere for det du mener, Frode.

30.10.2007 @ 23:27

Skriv en ny kommentar:

Navn
Husk meg ?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
Trackback-URL for dette innlegget:
http://blogsoft.no/trackback/ping/5124474